Monday, April 5, 2010

cara memujuk lelaki untuk cepat masuk meminang =)

Posted by Ija at 3:13 AM 0 comments
Macammana la saya nak pujuk dia ni...ish segan nye...

Pertamanya, perlu saya katakan bahawa, saya ni bukanlah seorang
pakar cinta atau pakar runding perhubungan. Namun, atas dasar
perkongsian pengetahun dan pengalaman yang ada, maka saya gagahkan juga
diri ini untuk menulis sikit sebanyak tentang tips yang diminta.
Saya harap, orang yang bertanya akan mendapat sikit info yang mungkin dapat menjadi panduan anda.
Berikut ini adalah tips yang dapat saya berikan.


  • 1. Solat hajat 2 rakaat dan panjatkan doa kepada ALLAH

Pada saya, ni adalah tips yang PERTAMA dan PALING UTAMA. Sebab apa?
Sebab ini adalah arahan ALLAH dan suruhan NABI SAW. Dalam fatihah yang
kita baca sekurangnya 17 kali dalam solat pun, kita sentiasa berikrar
“Iyya kana’budu waiyya kanasta’iin”. Hanya ALLAH kita sembah, dan hanya
pada ALLAH kita mohon pertolongan. Habis kenapa kita tak minta pada
ALLAH apa saja hajat kita? Tunaikanlah solat 2 rakaat, tadah tangan
kepadaNya, mengadu dan mintalah pada ALLAH.
Bukankah Nabi SAW dah ajar kita bahawa, kalau kita mengalami apa-apa
kesulitan atau kalau kita ada apa-apa hajat, kerjakanlah solat.
Bukankah ALLAH ada berfirman dalam Quran…Lihat surah al-Baqarah ayat 45
: “Dan pohonlah pertolongan dengan sabar dan solat….”
Dalam sebuah hadith disebutkan bahawa, apabila seseorang itu
mengkehendaki sesuatu hajat, samaada hajat duniawi atau hajat ukhrawi,
yang berkaitan dengan ALLAH SWT atau dengan manusia, hendaklah dia
mengambil wudhuk dengan sempurna, MENDIRIKAN SOLAT 2 rakaat, kemudian
memuji ALLAH SWT dan berselawat ke atas Nabi SAW. Selepas itu berdoalah
pada ALLAH SWT mohon hajat diperkenankan.
Itulah ajaran Islam pada kita. Ada hajat, ada masalah, terus minta
dengan ALLAH. Solat 2 rakaat, puji ALLAH, selawat atas Nabi SAW,
mengadu dan merintihlah pada ALLAH supaya menolong dan menentukan yang
terbaik buat kita. So, mengapa kita tak buat apa yang diperintahkan
oleh ALLAH dan disuruh oleh Nabi SAW ni pada kita?
Ramai diantara kita, hanya menjadikan solat hajat dan doa ini
sebagai cara atau jalan terakhir kita meminta sesuatu. Apabila dah tak
berjaya, apabila dah tiada makhluk lain yang dapat menolong kita,
barulah nak terhegeh-hegeh berdoa dan mohon pertolongan ALLAH. Patutkah
begitu? Pada saya cara macam tu silap. Sebetulnya, apa2 pun, perkara
pertama yang perlu kita buat dulu ialah, SOLAT 2 RAKAAT & BERDOA
PADA ALLAH dulu. Mohonlah sungguh2 pada ALLAH supaya menunaikan hajat
dan permintaan kita. Kemudian, usaha lah dengan apa cara sekalipun
dalam mencapai hajat kita.
Masalahnya sekarang, sudahkah kita solat 2 rakaat minta hajat kita
diperkenankan? Sudah berapa kali kita berdoa agar ALLAH memperkenankan
hajat kita?
Tepuk dada, tanyalah diri sendiri…

  • 2. Ajak jumpa dan perkenalkan lelaki atau pakwe dengan mak ayah kita

Tunjukkan bahawa anda serius dalam perhubungan anda dengan dia.
Kalau anda belum pernah perkenalkan lelaki atau pakwe anda pada mak
ayah anda, maka lakukannya segera. Ajak la lelaki atau pakwe anda jumpa
dengan mak ayah anda. Lagi baik kalau anda minta lelaki atau pakwe anda
tu bawa mak ayah dia jumpa mak ayah anda sekali.
Cuba tengok apa reaksi dia bila anda cadangkan perkara ini dengan
dia. Kalau reaksi dia OK dan macam excited jer, maknanya lelaki atau
pakwe anda tu serius dengan anda. Kalau dia cuba berhelah dan bagi
macam2 alasan, maknanya dia mungkin masih belum bersedia untuk menikahi
anda. Atau mungkin juga dia tidak serius dan nak main2 saja dengan anda.
Pada saya, sebelum anda memujuk dia masuk meminang, apa-apapun, anda
kena pastikan betul-betul dulu adakah lelaki atau pakwe anda tu betul2
serius dalam perhubungannya dengan anda. Kalau dia sendiri tak serius
dan hanya nak main2 dengan anda, adakah orang yang macam itu anda
harapkan untuk masuk meminang anda??
So, kenalpasti dulu, pada tahap mana lelaki atau pakwe anda tu
serius dalam perhubungannya. Kalau dia betul-betul serius, barulah anda
boleh pujuk dia. Kalau dia nampak macam nak main2 saja dengan anda,
pada saya, tiada gunanya pun anda pujuk dia. Sebab dia hanya akan bagi
macam2 alasan dan helah untuk tidak masuk meminang anda, apatah lagi
nak menikahi anda. Nasihat saya, kalau ada lelaki atau pakwe yang macam
tu, tinggalkan saja dia. Dan cari lain sajalah. Kumbang bukannya seekor
kan?

Abang, jomla kita jumpa papa dan mama I...


  • 3. Berterus terang sajalah

Pada saya, tiada jalan lain yang paling bagus dan berkesan bagi
memujuk lelaki untuk masuk meminang melainkan, anda kena berterus
terang dengannya. Ajaklah dia berjumpa di mana-mana dan berterus
teranglah sajalah dari hati ke hati dengannya. Luahkan semua perasaan
dan rancangan anda pada dia.
Kemudian, minta dia luahkan perasaan dan perancangannya pula. Saya
yakin, kalau dia betul-betul serius dengan anda, maka dia akan dapat
berbincang sesuatu yang positif tentang status perhubungan dan
perancangan masa depannya dengan anda. Masa tu, kalau dia kata dia
masih belum bersedia, tanya pada dia, agak2 bila dia akan jadi
bersedia? Suruh dia berikan tentatif atau perancangan kasarnya. Saya
yakin, kalaupun dia masih belum bersedia, tapi perancangan secara
kasarnya pasti dia boleh cerita. Setidak-tidaknya, anda tahu apa yang
dia fikirkan tentang perhubungannya dengan anda.
Apa-apapun, pada saya, yang paling pentingnya sebelum anda pujuk
seseorang lelaki tu masuk meminang anda ialah, anda kena tahu setakat
mana atau sejauh mana dia serius dalam perhubungannya dengan anda dulu.
Kalau dia tak serius dan hanya bertujuan nak main-main dan suka-suka
saja dengan anda, maka apa gunanya anda pujuk dia? Kalau mungkin pun
ada berjaya pujuk dia, apakah anda akan berasa yakin dan percaya pada
dia selepas anda kahwin degnan dia nanti?
So, kepada yang bertanya dan meminta tips memujuk lelaki supaya
cepat masuk meminang ni. Cubalah praktikkan 3 tips yang saya terangkan
ini dulu. Kalau tips ini pun anda masih belum buat, saya rasa, tiada
gunanya saya berikan tips bagaimanan untuk pujuk lelaki masuk meminang.
Sebab ianya hanya akan mengecewakan anda nanti.
Apa kata anda???

Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Posted by Ija at 3:04 AM 0 comments
Anda mungkin telah bertemu dengan pasangan yang anda cintai. Tetapi masalahnya anda masih belum punya keyakinan untuk mengakhiri hubungan percintaan itu ke jinjang pelamin. Ada perasaan ragu-ragu untuk melangkah ke alam rumah tangga yang penuh dengan tanggungjawab dan pelbagai dugaan.

Sememangnya banyak yang perlu difikirkan sebelum mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga. Anda harus menyediakan diri dengan banyak perkara. Kerana mengingatkan semua perkara inilah ramai yang masih belum berani berkahwin walaupun telah bertahun-tahun bercinta.

Tulisan di bawah ini bukan untuk menakut-nakutkan anda yang masih bujang tentang perkahwinan tapi sekadar ingin memberitahu beberapa perkara yang harus dipertimbangkan sebelum membuat keputusan mengakhiri zaman solo.

Fikirkan perkara-perkara di bawah tapi jika anda sudah yakin dengan pilihan anda, tunggu apa lagi!


Ada alasan kukuh berkahwin

Perkara paling utama ialah keyakinan diri. Oleh sebab itu, yakinkan diri kenapa anda harus mendirikan rumah tangga. Apa yang ingin anda perolehi daripadanya? Apa kesannya pada diri anda, pasangan dan keluarga masing-masing? Jika jawapannya masih belum dapat anda pastikan, ataupun alasannya belum lagi realistik, lebih baik tunda dahulu niat anda sehingga anda benar-benar yakin.

Harus sedia berkongsi

Anda harus menerima kenyataan bahawa situasi tinggal bersama itu berbeza dengan tinggal sendiri. Semuanya harus dikongsi. Bukan sekadar berkongsi bilik, satu almari tetapi juga berkongsi waktu, perhatian, seks, kewangan dan juga emosi.

Sedia untuk sakit hati

Segala tindakan dan perbuatan pasti mempunyai risiko. Begitu juga dengan mengambil keputusan untuk berkahwin. Perkahwinan akan membuka topeng masing-masing. Jika sudah memutuskan untuk berkahwin bererti anda harus sedia menerima risiko paling buruk tentang sikap pasangan anda.

Sedia untuk berfikiran terbuka

Masalah selalu ada, bila-bila dan di mana saja. Adakalanya permasalahan timbul untuk memperbaiki kualiti hubungan anda. Oleh sebab itu, lebih baik jika anda selalu sedia membuka diri untuk bertukar fikiran dengan pasangan agar hubungan emosi tetap terjalin.

Sedia untuk kompromi

Punya agenda, pendapat atau prinsip sendiri memang boleh tapi ingat akan pasangan anda. Dia juga mempunyai kesibukan, pendapat, keinginan yang mungkin berbeza dengan anda. Maka meningkat diri untuk bertoleransi, saling menghargai akan sangat membantu rumah tangga.

Sedia untuk berpisah

Di dunia ini tidak ada yang abadi. Berkahwin merupakan cara untuk menyatukan dua hati yang berbeza dan membina sebuah mahligai bahagian. Namun dalam keadaan tertentu, terlalu sukar untuk mempertahankan kebahagiaan itu. Cara yang terbaik adalah dengan berpisah. Ketika anda melafazkan akad, anda harus menyedari bahawa akan ada salam perpisahan jika tidak seiringan.

Sedia menerima malu

Anda tentu mempunyai kriteria tersendiri dalam memilih pasangan. Tetapi, seburuk apa pun sifat dan perilaku pasangan anda di mata orang, dia adalah pilihan anda. Oleh sebab itu, anda harus berani mati dan sedia untuk malu bagi menjaga kehormatan masing-masing.

Soal anak

Selepas mendirikan rumah tangga, kehadiran anak amat dinanti untuk menyerikan kehidupan. Tetapi secara anda sedar atau tidak, anak dapat mempengaruhi hubungan dan kehidupan rumah tangga anda. Bagaimanapun, kehadiran anak adalah kurniaan Tuhan. Maka bersikap rasional dalam masalah ini akan lebih baik. Anda tidak harus mengurangi waktu untuk berdua ketika ada atau tanpa anak sekalipun.

Tips Berdepan Dengan Suami Sensitif & Pemarah

Posted by Ija at 3:03 AM 0 comments
Ego seorang suami ada kala sering disalahgunakan sehingga menyebabkan keruntuhan rumah tangga. Lebih menyedihkan lagi jika ia hanya berpunca daripada masalah kecil yang tidak sepatutnya menjadi punca perbalahan. Tambah menakutkan jika ada suami yang sanggup memukul isteri apabila berasa egonya tercabar.

Lelaki pemarah biasanya tinggi egonya. Mereka jarang rasa bersalah biarpun tidnakan mereka melukakan hati si isteri. Keadaan seperti ini sudah pasti menyukarkan bagi sesebuah perkahwinan apatah lagi, jika pasangan berdepan dengan masalah seperti kesuburan dan sukar menimang cahaya mata. Sekiranya anda berada dalam situasi sebegini, anda perlu lebih berstrategi untuk berdepan dengan suami yang ego dan lekas marah apabila diajak berbincang.

Perlu diingat, antara topik yang sukar dibincang oleh pihak suami ialah berkenaan seks dengan isteri, kesuburan ataupun masalah kelelakian. Ada sesetengah suami boleh mengugut menceraikan isteri kerana masalah sebegini. Jadi, bagi membantu anda berdepan dengan situasi sebegini, pihak isteri perlu bijak memilih pendekatan bagaimana caranya berdepan dengan mereka.

Tindakan anda mendiamkan diri kerana takut dimarahi suami hanya membebankan lagi masalah tersedia ada. Jika anda ingin berbincang mengenai topik sensitif berkaitan dirinya, pastikan ia dilakukan mengikut masa dan mood yang sesuai.


Terdapat beberapa panduan boleh dipraktiskan:

1. Elak berdebat atau kemukakan pandangan anda di saat suami sedang beremosi. Tindakan anda mungkin sia-sia sahaja malah boleh mengundang padah apabila si suami semakin marah kerana rasa ditentang atau dicabar oleh isteri sendiri. Akibatnya, si isteri boleh terikut-ikut menjadi ‘panas’ sehingga berlakunya pertelingkahan. Jika berlarutan, psikologi si isteri boleh terganggu dan pernikahan juga akan terancam. Sebaiknya dalam situasi ini, anda perlu sedikit mengalah atau mengambil sikap tidak mempedulikannya dulu.

2. Langkah yang baik adalah mengajaknya berbicara untuk menyelesaikan masalah yang menjadi punca kemarahannya. Lakukan saat kemarahannya sudah reda. Gunakan gaya bicara yang halus agar emosinya tidak ‘naik’ lagi. Mungkin anda boleh berbincang sambil mengurut-urut badan suami selepas pulang kerja ataupun ketika menonton bersama. Yang pasti pilih masa dan mood yang baik!

3. Suami pemarah lebih suka berterus-terang. Salah satu aspek positif yang terdapat pada suami panas baran ataupun pemarah ialah sikap suka berterus-terang dan jujur mengenai apa yang mereka suka ataupun tidak. Hanya sayangnya, cara mereka mengungkapkan lebih cenderung kasar dan bernada marah. Jadi elakkan diri daripada menyindir, berkias-kias ataupun menunjukkan muka seperti berahsia sesuatu daripadanya.

4. Apabila suami memberi pandangan yang agak keras, anda perlu menganggapnya sebagai satu kritikan untuk anda. Dan ambil sebagai satu cabaran untuk memperbaiki kelemah diri anda. Tidak guna terlalu emosi dengan kata-kata suami terhadap anda. Walau mengalir air mata sekalipun si suami pemarah biasanya sukar mengubah pendapatnya dan lebih buruk lagi, mereka tidak akan berasa bersalah sedikitpun!

5. Cuba fahami latar belakang suami anda. Individu yang memiliki sifat ‘temperamental’ biasanya mudah terpancing kemarahannya oleh situasi atau keadaan di luar keinginananya. Hanya kerana tersilap kata ataupun nada suara yang salah sahaja sudah boleh mengundang pertengkaran. Menurut penulis buku ‘The Complete Idiot’s Guide to Body Language’, Dr Peter Andersen, sifat pemarah ataupun panas baran juga sebenarnya boleh disebabkan oleh pola asuhan dalam keluarga juga mempunyai kaitan kepada sifat pemarah individu berkenaan.

6. Justeru itu, pastikan keadaan rumah tangga anda berdua berada dalam keadaan menyenangkan agar suami anda berasa nyaman dan tidak mudah marah-marah seperti berada dalam keluarganya dulu. Cuba dapatkan lebih banyak maklumat mengenai apa yang menyebabkannya gembira dan sebaliknya yang membuatnya kesal dan marah.

Masih Suami Isterikah di Alam Akhirat?

Posted by Ija at 3:02 AM 0 comments
1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.

Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga.

Rasullullah SAW bersabda ‘ Tiada si bujang di dalam syurga’ (Muslim).

Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.

2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga.
Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan serorang daripada lelaki yang masuk syurga.


4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.
Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.

6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya.

Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu
menjadi ahli syurga.

Rasullullah SAW bersabda.. ‘wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir.

Jom Chat

Large Ads

 

★~RainBow LanD~☆ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review